Συνέντευξη του Κύρου Βασάρα στην Εσπρέσσο

0


Ο Κύρος Βασσάρας είναι ο απόλυτος σταρ της ελληνικής διαιτησίας. Αποτέλεσε στον χώρο του την εξαίρεση στον κανόνα. Δεν επεδίωξε τη δημοσιότητα, δεν έκανε δημόσιες σχέσεις και άφηνε να «μιλάνε» για εκείνον οι επιτυχίες του.



Αλλαξε επίπεδο και βρέθηκε να διοικεί τη διαιτησία. Αμφισβητήθηκε, αλλά ποτέ δεν μπήκε σε στρατόπεδα και ποτέ δεν άκουσε τη λέξη «ανέντιμος», επειδή ακολουθούσε πάντα τον δρόμο της καρδιάς του.

Σήμερα, και έχοντας περάσει μια δύσκολη χρονιά, απολαμβάνει τους καρπούς της δουλειάς του, εκπροσωπώντας την Ελλάδα στο Euro 2012 ως μέλος της Επιτροπής Διαιτησίας της UEFA. Σε αποκλειστική συνέντευξη στην «Εspresso της Κυριακής», μιας και δεν το συνηθίζει, ο Κύρος Βασσάρας μιλάει για όσα απολαμβάνει και διδάσκει μέσα στον χώρο της διαιτησίας.

- Κατ’ αρχάς, θα είστε ο μοναδικός εκπρόσωπος της ελληνικής διαιτησίας στο Euro 2012.

Στην επιτροπή διαιτησίας της UEFA είμαι από τον Αύγουστο του 2009 και είμαι πολύ χαρούμενος γι’ αυτό, αφού συμμετέχω από άλλο πόστο σε όλες τις ευρωπαϊκές διοργανώσεις. Στην προηγούμενη διοργάνωση του 2008 ήμουν παρών ως διαιτητής μαζί με τους δύο αξιόλογους βοηθούς μου Δ. Μποζατζίδη και Δ. Σαραϊδάρη. Η αποστολή των μελών της επιτροπής είναι να προετοιμάζουν κατάλληλα τους κορυφαίους Ευρωπαίους διαιτητές για την καλύτερη εμφάνισή τους στο Euro 2012. Αυτοί οι διαιτητές προέρχονται από την ελίτ κατηγορία και η επιλογή τους έγινε με κριτήριο την απόδοσή τους στους αγώνες των τελευταίων δύο αγωνιστικών περιόδων. Η προετοιμασία τους έχει ξεκινήσει από τα τέλη Απριλίου και δεν διαφέρει από αυτήν των εθνικών ομάδων. Εγώ και οι υπόλοιποι θα παρακολουθούμε τους αγώνες τους ως παρατηρητές. Θα ελέγχουμε την απόδοσή τους και θα τους συμβουλεύουμε συνεχώς, ώστε να εξασφαλίσουμε την υψηλή επίδοση για κάθε επόμενο αγώνα τους.

ΕΛΛΗΝΙΚΗ... ΥΠΟΧΩΡΗΣΗ

- Γιατί δεν έχουμε ούτε έναν διαιτητή στο Euro; Τι φταίει, ποια είναι τα κριτήρια αξιολόγησης και γιατί ουδείς τα πληροί;

Η επιλογή ενός διαιτητή στη διοργάνωση γίνεται βάσει της επιτυχούς παρουσίας του σε αγώνες της ελίτ κατηγορίας της UEFA και εμείς δεν διαθέτουμε ακόμη διαιτητή στην κατηγορία αυτή. Η εξέλιξη των διαιτητών βασίζεται στην απόδοσή τους σε αγώνες, στην πείρα που αποκτούν στις αμέσως προηγούμενες κατηγορίες. Ομως αυτό προϋποθέτει και το σχετικά χαμηλό όριο ηλικίας ανά κατηγορία, έτσι ώστε ακόμη και στα δύσκολα να έχουν το περιθώριο της δεύτερης ευκαιρίας. Για να πετύχουμε αυτό ως ελληνική διαιτησία, θα πρέπει να ακολουθήσουμε ένα σταθερό πρόγραμμα υποστήριξης με χρονοδιάγραμμα. Δεν θα πρέπει να έχουμε συνεχείς αλλαγές στους πίνακες και να επενδύσουμε σε έναν αριθμό νεαρών διαιτητών από τις μικρότερες κατηγορίες, έτσι ώστε να αποκτήσουν πείρα σε αγώνες της πρώτης κατηγορίας. Θα πρέπει να έχουν ισχυρή προσωπικότητα, υψηλό επίπεδο φυσικής κατάστασης, γνώση αγγλικών και των κανόνων ποδοσφαίρου. Δυστυχώς, η έντονη πίεση προς τους Ελληνες διαιτητές και ο μικρός μέσος όρος διάρκειας στη Super League δεν βοηθούν στη γρήγορη ανάπτυξη. Από τη δική μου μεριά η υποστήριξη θεωρώ ότι είναι μεγάλη, δίνοντας συνεχώς ευκαιρίες στους διεθνείς μας, με τον ορισμό τους σε περισσότερους αγώνες. Ελπίζω να δούμε σύντομα κάποιους διαιτητές που τα τελευταία δύο-τρία χρόνια ανέβηκαν σε υψηλότερες κατηγορίες της UEFA, να συμμετέχουν σε τελική φάση ευρωπαϊκών πρωταθλημάτων.

Η ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΠΙΚΡΑ

- Ποια ήταν η μεγαλύτερη απογοήτευση στην καριέρα σας;

Σε αυτόν τον χώρο είναι αναμενόμενο όταν συναγωνίζεσαι συναδέλφους που προέρχονται από μεγάλες ποδοσφαιρικές χώρες, να περνάς δύσκολες στιγμές. Ο αποκλεισμός μου από το Παγκόσμιο Κύπελλο του 2006 στη Γερμανία και από τα τελικά του Παγκόσμιου Διασυλλογικού στην Ιαπωνία ήταν ένα μαχαίρι στην καρδιά μου. Αν και ατομικά είχα εξασφαλίσει την επιλογή μου, οι δύο εκ των βοηθών μου δεν κατάφεραν να περάσουν το όριο των αγωνιστικών τεστ, που ήταν και η τελευταία τυπική διαδικασία. Στενοχωρηθήκαμε αφάνταστα και εγώ και η οικογένειά μου, επειδή δεν ήταν μόνο δική μου επιτυχία να φτάσω ώς εκεί, ήταν και δική τους. Από τη θέση που μου έδωσε η ΕΠΟ, προσπάθησα να εξασφαλίσω με την κατάλληλη επιστημονική στήριξη και τις συνεχείς παραινέσεις μου προς όλους ένα αρκετά υψηλό επίπεδο φυσικής κατάστασης, έτσι ώστε ποτέ άλλος διαιτητής να μη νιώσει αυτό που πέρασα εγώ. Θα μου επιτρέψετε να αναφέρω έναν άλλο αξιόλογο συνάδελφο, τον Χρήστο Γενναίο, ο οποίος ενώ ήταν η τρίτη επιλογή και ήξερε ότι εφόσον στα αγωνιστικά τεστ περάσουν επιτυχώς οι άλλοι δύο βοηθοί, δεν θα συμμετείχε στο EURO του 2008, αυτός πέρασε με την ίδια ευκολία τα τεστ και ως μέλος της ομάδας ένιωσε εξίσου τη χαρά όλων μας, ανεξαρτήτως αν δεν συμμετείχε.

- Η κορυφαία στιγμή στη διεθνή διαιτησία ποια ήταν;

Η πρώτη επιλογή μου σε Παγκόσμιο Κύπελλο το 2002 ήταν ό,τι καλύτερο ένιωσα. Ευτυχώς ο Θεός μου έδωσε να γευτώ και άλλες χαρές, όπως η συμμετοχή μου στα EURO 2000, 2004, 2008, πάρα πολλούς αγώνες UEFA, δύο ημιτελικούς Champions League, δύο ημιτελικούς UEFA καθώς και δύο τελικούς, έναν των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004 και έναν του Παγκοσμίου Νέων το 1999 στη Νέα Ζηλανδία. Ηταν απίστευτες εμπειρίες και τεράστια αναγνώριση των προσπαθειών μου.

- Το τέλος σας μάλλον δεν ήρθε όπως το ονειρευόσασταν, λόγω ενός τραυματισμού. Σας πείραξε;

Εχω νιώσει πίκρες, έχω νιώσει και χαρές. Θυμάμαι χαρακτηριστικά τη φράση του πατέρα μου «κάθε εμπόδιο για καλό». Μπορεί να έπαιζα έναν τελικό Champions League τότε, μπορεί όμως και να έμπλεκα με εγχειρήσεις στη μέση.

- Το μεγαλύτερο παράσημο είναι το γεγονός ότι ποτέ δεν αμφισβητήθηκε η εντιμότητά σας;

Χαίρομαι αφάνταστα και ειδικά όταν αυτό που κληρονόμησα από την οικογένειά μου, το απολαμβάνουν και τα παιδιά μου. Η αναγνώριση από τον κόσμο της αξιοπρέπειας και της εντιμότητας στον χώρο του ποδοσφαίρου με κάνει να νιώθω σαν να έχω παίξει τον τελικό της μεγαλύτερης παγκόσμιας διοργάνωσης.

ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΟ EURO

- Στο Euro 2012 θα δούμε επτά διαιτητές στο παιχνίδι. Οι έξι γίνονται επτά. Ουσιαστικά προστίθεται ο αναπληρωματικός βοηθός διαιτητή. Ποιος είναι ο ρόλος του;

Η θέση αυτή υπήρχε και στην προηγούμενη διοργάνωση. Ο ρόλος του είναι να βοηθά σε διαδικαστικά θέματα πριν από τον αγώνα και να αναπληρώνει, σε περίπτωση τραυματισμού, έναν βοηθό. Το στοίχημα φέτος έχει να κάνει με την επιτυχία του πειράματος των επιπρόσθετων διαιτητών πίσω από τη γραμμή τέρματος.

- Στην Ελλάδα είναι δεδομένη η απόφαση για έξι διαιτητές στο Κύπελλο της νέας περιόδου;

Είναι μια απόφαση που πρέπει να μελετηθεί πολύ καλά από πολλές πλευρές γιατί, εκτός του ότι προϋποθέτει μια σταθερότητα εφαρμογής από την αρχή έως το τέλος μιας διοργάνωσης Κυπέλλου ή πρωταθλήματος, απαιτεί και μια επιπλέον οικονομική δαπάνη. Από την πλευρά των διαιτητών, η εφαρμογή είναι εφικτή και οι ίδιοι έτοιμοι να το πράξουν. Πάντως, η ΕΠΟ θα πάρει την οποιαδήποτε απόφαση, εφόσον δοθεί το πράσινο φως από το Διεθνές Ποδοσφαιρικό Συμβούλιο στη συνάντησή τους μετά το EURO 2012.

- Μήπως όμως αλλάζει η εικόνα του ποδοσφαίρου;

Αν μπορεί ο ανθρώπινος παράγοντας να λύσει θέματα αποφυγής λαθών, θεωρώ ότι δεν αλλάζει την εικόνα του αθλήματος. Αυτό που μπορεί να δημιουργήσει μια άλλη εικόνα είναι η χρήση της τεχνολογίας, η οποία αρχικά γίνεται δεκτή για το αν πέρασε η μπάλα τη γραμμή. Μη σας φανεί αστείο, αλλά φοβάμαι ότι στην Ελλάδα ή σε κάποιες άλλες χώρες, μπορεί να αμφισβητηθεί είτε το μόνιτορ ή το φωτοκύτταρο, είτε αυτός που θα βλέπει το μόνιτορ ή θα τοποθετήσει το φωτοκύτταρο...

- Ποιες είναι οι τρεις βασικές συμβουλές που δίνετε στους νέους διαιτητές;

Επιμονή, υπομονή και αυτοκριτική.

- Οπως ένας προπονητής μπορεί να διακρίνει αμέσως το ταλέντο ενός παίκτη, το ίδιο φαντάζομαι ότι μπορείτε να κάνετε και εσείς. Εχετε πει ποτέ «εσύ, φίλε, δεν κάνεις για διαιτητής»;

Μπορώ να διακρίνω έναν ταλαντούχο διαιτητή. Για να καταλήξω σε ένα αρνητικό συμπέρασμα, θα πρέπει να μάθω και τους λόγους. Είναι άλλο να κάνεις λάθη από έλλειψη αυτοπεποίθησης και άλλο από έλλειψη εκπαίδευσης. Σημεία που χρειάζονται βελτίωση μπορείς να τα εντοπίσεις και να τα διορθώσεις. Ανθρωποι χωρίς προσωπικότητα, αίσθημα ευθύνης ή αυτοκριτικής δεν επιδέχονται βελτίωσης, άρα και το μέλλον τους έχει ημερομηνία λήξης.

- Δεν το επιδιώξατε, αλλά μέσα από τη διαδρομή σας γίνατε ένας σταρ στη διαιτησία, κάτι το οποίο στην Ελλάδα είναι σπάνιο. Νιώσατε ποτέ ότι καβαλήσατε το καλάμι;

Την απάντηση σε τέτοιες ερωτήσεις τη δίνει ο κόσμος που σε γνωρίζει. Δεν πιστεύω να έχω δώσει τέτοια δείγματα. Πάντα αποδεχόμουν την κριτική και μπορώ να πω ότι συχνά επεξεργάζομαι συμβουλές φίλων.

- Εχετε προδοθεί από ανθρώπους τους οποίους πιστέψατε, στηρίξατε και στο τέλος σας έβαλαν τρικλοποδιά;

Ναι. Ευτυχώς ή δυστυχώς, δίνω πάντα τον καλύτερο εαυτό μου και είμαι ανοιχτός προς όλον τον κόσμο. Ο Θεός είναι αυτός που κρίνει τον καθένα. Εχω τη δύναμη να συγχωρώ, αλλά ποτέ δεν ξεχνώ και δεν δέχομαι την αχαριστία σε έναν άνθρωπο. Είμαι ευτυχισμένος που έχω πολλούς φίλους.

Οδηγίες στους Ελληνες διεθνείς

- Θα βρεθείτε κοντά στην ελληνική ομάδα και τι θα συμβουλέψετε τους διεθνείς να προσέξουν;

Παρακολουθώ πάντα την εθνική ομάδα. Ηδη είχα την ευκαιρία να τους δω στην Αυστρία στο πλαίσιο της προετοιμασίας τους, αλλά και ειδικά λόγω της προγραμματισμένης επιμορφωτικής συγκέντρωσης για όλες τις Εθνικές που συμμετέχουν στο EURO με τη ιδιότητα του μέλους της Επιτροπής Διαιτησίας. Εκεί τους έδωσα συγκεκριμένες οδηγίες, πώς να αποφύγουν κίτρινες ή κόκκινες κάρτες, ενώ τους ανέλυσα φάσεις και επίμαχα σημεία μέσω βίντεο, σχετικά με αποφάσεις και υποδείξεις που θα αναμένουν από τους διαιτητές.

- Πάντως οι παίκτες διαφορετικά συμπεριφέρονται απέναντι στους ξένους διαιτητές σε σχέση με τους Ελληνες...

Ανεξαρτήτως αν το επίπεδο των ποδοσφαιριστών έχει βελτιωθεί σε σύγκριση με παλαιότερα χρόνια, δυστυχώς η καχυποψία που υπάρχει αλλά και καλλιεργείται στην Ελλάδα δεν αλλάζει εύκολα. Η UEFA είναι αμείλικτη σε κάθε προσπάθεια υποβάθμισης της εικόνας του διαιτητή και κατ’ επέκταση του ποδοσφαίρου. Γι’ αυτό και ανάλογα πολύ καλύτερη είναι η συμπεριφορά ακόμη και των οπαδών των ομάδων σε διοργανώσεις της.

«Διαιτητή-πρότυπο είχα τον πατέρα μου»

- Ποιος είναι ο διαιτητής-πρότυπο που είχατε;

Πρότυπό μου ήταν ο πατέρας μου και είμαι ευγνώμων για τη συνεχή υποστήριξή του.

- Τι κριτήρια βάζετε για να χαρακτηρίσετε κάποιον καλύτερο διαιτητή;

Είναι αυτός που μπορεί να αντέξει στον χρόνο και να έχει διάρκεια στις επιτυχίες με τα λιγότερα λάθη. Είναι πιο δύσκολο να διατηρηθείς στην κορυφή από το να φτάσεις έως εκεί.

- Αποκτήσατε το μικρόβιο της διαιτησίας από τον πατέρα σας. Συμβουλεύετε τον γιο σας Αντώνη να γίνει η τρίτη γενιά της οικογένειας Βασσάρα στη διαιτησία;

Ο μικρός φαίνεται ότι έχει κλίση προς τον αθλητισμό. Αυτός θα αποφασίσει τι θα κάνει. Εγώ θα σταθώ δίπλα του σε κάθε επιθυμία του. Αυτό έκανε και η οικογένειά μου.


Πηγή: Espresso
ΠΑΥΛΟΣ ΚΑΤΩΝΗΣ
Φωτ.: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΚΟΛΦΟΜΗΤΣΟΣ





Δημοσίευση σχολίου

0Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου (0)